Materiel:Siffror 1-12, ett rep ca 2m och ett rep som är lite längre.
Målet med leken: Eleverna skall förstå att minutvisaren går runt ett helt varv medan timvisaren rör sig ett steg.
En elev sitter i mitten och håller repen i varsin hand. Klockslagen är elever med siffror på magen, som utplaceras på rätt avstånd från mitten, med hjälp av det kortare repet som radie. När klockan är klar, tar en elev det kortare timrepet och förflyttar sig innanför klockslagen förslagsvis som på "kinesisk fotboll".(sittande men lyfter upp rumpan något och förflyttar sig med händerna bakom sig i fötternas riktning). Minutvisare (det längre repet)tas av ytterligare en elev som springer runt på utsidan klockslagen. Leken startar klockan tolv och övriga elever i klassen står på kö utanför klockan vid siffran 12.
Det gäller för timvisaren att hela tiden synkronisera klockan med minutvisaren så att timvisaren hela tiden har rätt läge. När minutvisaren är vid 6 skall timvisaren ha hunnit exakt halvvägs mellan timslagen.
När minutvisaren kommer till 12 igen, byter elevn till timvisare, som i sin tur byter till mitten, och mitteleven ställer sig sist i kön utanför klockan. Byte med klockslagen när det känns lagom.
Utveckling: Samma lek, men nu skall visarna stanna upp och stå stilla i 3 sek, vid ett angivet klockslag. (Man kan komplettera klockans utrustning med siffrorna 13-24 och minuterna 5,10,15 eller romerska siffror.)
"Klockslagen" får hjälpa minutvisaren till rätta så att klockan hela tiden är synkroniserad.
söndag 6 februari 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar